Alfa Romeo „MILANO”: a névbe foglalt történelem
MILANO lesz a neve: az Alfa Romeo erős történelmi gyökerekkel rendelkező nevet választott a márka dinamikus génjeihez hű, első sportos városi szabadidőjárművének, amely tisztán elektromos kivitelben is elérhető lesz.
A név tisztelgés az Alfa Romeo szülővárosa: a „Made in Italy” értékek nemzetközi nagykövete, az innováció és a fenntarthatóság jelképe, az autóipar villamosításának élharcosa előtt.
Az Alfa Romeo logója 1910 óta ugyanazokból a fő elemekből épül fel: a lombardiai főváros történelmi jelképének számító keresztből, valamint a Visconti nemesi család címerállatából. Több mint hatvan éven keresztül (1910-től egészen 1972-ig) a város neve is szerves részét képezte a logónak.
Az Alfa Romeo MILANO 2024 áprilisában mutatkozik be a nemzetközi sajtó képviselőinek – hol másutt, mint Milánóban!
Az Alfa Romeo ezt az alkalmat megragadva értékeli a Stellantis 2021-es alapítása óta eltelt időszakot: a meghirdetett terv végrehajtásában tanúsított fegyelmezettséget és eltökéltséget; az elektromos átállási folyamattal való, teljes azonosulást; valamint a világszerte elért és elismert minőségi normákat.
Végezetül, ami a most véget érő 2023-at illeti, világszerte növekedést mutatnak az eladások, az év első tizenegy hónapjában 34 százalékkal múlva felül 2022 azonos időszakát.
Az Alfa Romeo 2024 áprilisában, Milánóban fogja bemutatni fennállásának első sportos városi szabadidőjárművét, amely többek között tisztán elektromos kivitelben is elérhető lesz. A modell MILANO néven lép a világ nyilvánossága elé, tiszteletteljes utalásként arra a városra, ahol 1910. június 24-én a márka története kezdetét vette.
Az Alfa Romeo MILANO bevezetésével a márka visszatér a B-szegmensbe, Európa legnagyobb méretosztályába, méghozzá egy olyan új koncepcióval, amelyben maradéktalanul ölt testet az Alfa Romeo génjeibe kódolt, nemes olasz sportosság. Az Alfa Romeo első, tisztán elektromos sportos városi szabadidőjárműve vadonatúj belépőt kínál a márka világába mindazoknak – régi rajongóknak és új ügyfeleknek egyaránt –, akik örömmel fogadják a márka visszatérését ebbe a szegmensbe.
Jean-Philippe Imparato | az Alfa Romeo vezérigazgatója
A MILANO 2024-es érkezésével teljessé válik az Alfa Romeo kínálata, amely rajongóink minden várakozását kielégíti, sőt, annál is sokkal többet nyújt. A MILANO egy fontos visszatérés jelképeként köszönti az Alfisti rajongótábor tagjait. Azokat a korábbi Giulietta- és Mito-tulajdonosokat, akik régóta várnak arra, hogy megerősíthessék az Alfa Romeo iránti rajongásukat. Emellett azokat is üdvözli, akik egyedülálló sportélményre, az olasz formatervezés karakteres szépségére vágynak a kisautók szegmensében. A MILANO egyben a márka elektromos átállásának első mérföldköve, amely a Tonaléhoz hasonlóan fontos szerepet tölt be az Alfa Romeo globális jelenlétének megerősítésében.
A történelmi „MILANO” név a márka gyökereit idézi
Egy autógyártót legkönnyebben a logójáról azonosíthatunk.
Az Alfa Romeo logója 1910 óta foglalja magában Milánó városának két meghatározó szimbólumát: a keresztet, amely a lombardiai főváros történelmi jelképe, és a kígyót, amely a Visconti nemesi család címerállata, egyben a város egyik legismertebb jelképe. A MILANO szó több mint hatvan éven át (1910 és 1972 között) szerepelt a logó alsó részében. 1918-ig az „A.L.F.A.” betűszó (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), majd 1919-től kezdődően az „ALFA ROMEO” név is helyet kapott a logóban.
Milánó, amely mindig az avantgárd jelképének számított, ma világszerte a modernitást, az innovációt és a fenntarthatóságot testesíti meg. A város, amelyet világszerte a művészetek, az olasz kézművesség egyik fellegváraként tartanak számon, mindig is kulcsfontosságú szerepet játszott a divat, a formatervezés, a zene világában.
Az Alfa Romeo ezért választotta otthonát, Milánót arra, hogy itt nyissa meg történetének új, izgalmas, merész fejezetét, amelyben a XXI. század feltételrendszere szerint értelmezi újra a sportosság fogalmát.
Így aztán ez a döntés túlmutat a múltbéli modellek ikonikus típusnevein, vagy az utóbbi időkben alkalmazott hágóneveken, és újfent a márka olasz gyökereivel teremt kapcsolatot. A márka nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy az egész világgal megismertesse azokat az értékeket, amelyek mindig is egyedi, utánozhatatlan márkává tették.
A márka egyenlege, csaknem három évvel a Stellantis létrehozása után.
A márka 2023-as teljesítménye méltó elismerése azon csapat erőfeszítéseinek, akik stabilan és fegyelmezetten dolgoztak a Stellantis 2021-es megalapításakor meghatározott, hosszú távú termékstratégia megvalósításán. Ezen időszak alatt egymás után érte el a legfontosabb céljait a márka:
Ismét nyereségessé tenni a márkát: ezt a célkitűzést még ugyanazon év (2021) második felében megvalósítottuk.
Pénzügyi és szakmai szempontból egyaránt megalapozott, hosszú távú termékterv, amely a „nulláról a nullára” elnevezést kapta, utalva arra, hogy míg 2021-ben „nulla” villamosított jármű volt az Alfa Romeo portfóliójában, a márka már 2027-re eléri a „nullát,” azaz a zéró károsanyag-kibocsátást, és ezzel az autóiparban páratlanul rövid idő alatt hajtja végre az átállást. Évente egy-egy új termék érkezik:
2022 – Bemutatkozott a Tonale Hybrid és a Tonale Plug-In Hybrid Q4.
2023 – Az Alfa Romeo a 33 Stradale (BEV – ICE) bemutatásával visszatért az egyedi építésű autók piacára.
2024 – Bemutatkozik az első tisztán elektromos Alfa Romeo (az Alfa Romeo MILANO.)
2025 – Érkezik az első olyan típus, amely kizárólag tisztán elektromos hajtáslánccal lesz elérhető.
2027 – Az Alfa Romeo márka 100%-ban tisztán elektromos modellekből áll.
A márka stratégiai lépéseit szigorúan betartott, kompromisszumokat nem ismerő minőségi normák kísérik; az eredményeket azonnali globális elismerés igazolta. Olyannyira, hogy 2022 novemberében az Alfa Romeo az első helyen végzett a prémium márkák között a J.D. Power értékesítési elégedettségi felmérésén (Sales Satisfaction Index): a márka 2021-hez képest kilenc helyezést lépett előre, 25 ponttal szerzett többet, és ezzel a kategória legnagyobb mértékű fejlődését érte el.
Egy évvel később az Alfa Romeo fellépett a prémium márkák dobogójára, illetve a harmadik helyen végzett a teljes autóipari összesítésben a J.D. Power U.S. kezdeti minőségi felmérésén (U.S. Initial Quality Study, IQS). A márka 24 helyet ugrott előre: ez az IQS kutatás történetének legnagyobb mértékű fejlődése.
Jobb értéktartás, köszönhetően a szigorú készletgazdálkodási irányelveknek és modellstratégiának.
Nyilvánvaló növekedés 2023-ban
Mindez megfelelő alapnak bizonyult ahhoz a kiemelkedő kereskedelmi teljesítményhez, amin az Alfa Romeo a mozgalmas, kihívásokban bővelkedő 2023. év végéhez közeledve felmutathat: a márka a januártól novemberig tartó időszakban 34 százalékos növekedést ért el 2022 első tizenegy hónapjához viszonyítva: ez az arány egybecseng a márka globális eladásaiban regisztrált, tartós és nagymértékű erősödéssel.
Európa jelentős, 53 százalékos növekedéssel járult hozzá a márka fejlődéséhez.
A közel-keleti és afrikai régió továbbra is a legnagyobb mértékű, 95 százalékos gyarapodásról számolhat be. Szintén kivette a részét a fejlődésből az indiai, ázsiai és óceániai térség (+6%), ahol az Alfa Romeo Szingapúrban és Hongkongban is megerősítette jelenlétét.
Észak-Amerikában rendkívül jó fogadtatásnak örvendett a szeptemberben bemutatkozott Tonale. Ugyanígy Kínában is, ahol a Tonale érkezésével vált teljessé a márka modellpalettája.
Mindkét térség stratégiai jelentőséggel bír a márka szempontjából: az Alfa Romeo ezekben a régiókban jelentős beruházásokkal teremti meg a növekedéshez ideális körülményeket.
Hogyan került Milánó az Alfa Romeo logójába?
Egy autógyártót legkönnyebben a hűtőmaszkon szereplő név alapján azonosíthatunk. Az A.L.F.A., majd később az Alfa Romeo emblémája a márka milánói gyökereit volt hivatott hirdetni. Az évek múltával a logó követte a vállalat és Olaszország életében bekövetkező változásokat. Ugyanakkor a Milánót jelképező kereszt, a Visconti család kígyója, valamint az Alfa Romeo (illetve 1918-ig A.L.F.A.) felirat a kezdetektől fogva a márka védjegyeinek számítottak.
1910. június 24-én hivatalosan bejegyezték az A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) néven regisztrált vállalkozást, Ugo Stella ügyvezető igazgató pedig felkérte Giuseppe Merosit, hogy rajzoljon egy emblémát, amely majd az általa gyártandó automobilok hűtőmaszkját díszítheti. A történelemkönyvekből tudjuk, hogy egy fiatal műszaki rajzoló, bizonyos Romano Cattaneo mesélt Merosinak a Viscontiak kígyójáról, amelyet egy reggelen pillantott meg a Filarete-tornyon, amint a Piazza Castellón a 14-es villamosra várt. Miután elmondta, milyen nagy hatást gyakorolt rá a Biscione-motívum, a piacenzai tervező azon nyomban papírt ragadott, és felvázolta a logót.
A grafikát egy fehér háttérre illesztett piros kereszttel egészítette ki. Az egészet kék gyűrűbe foglalta, amelyet az aranyszínű betűkkel írt A.L.F.A. és MILANO feliratok díszítettek; a szavakat két nyolcascsomó választotta el egymástól. Ugo Stella elfogadta a vázlatot, és megbízta Cattaneót, hogy dolgozza ki a végleges embléma terveit.
A logó először 1919-ben változott meg érdemben. A vállalat ekkor került Nicola Romeo irányítása alá, és ezzel együtt először jelent meg a címerben az „ALFA ROMEO” felirat. 1925-ben, amikor a GP Tipo P2 megnyerte az első ízben megrendezett Grand Prix automobil világbajnokságot, a győzelem tiszteletére babérkoszorúval keretezték az emblémát. A második világháborút követően teljesen átalakult a logó. Eltűntek a nyolcascsomók, helyüket – az Olasz Köztársaság megalakulására emlékeztetve – két hullámvonal vette át.
Maga a címer stilizált kidolgozást kapott, a fémből öntött logó egyszínű kivitelben készült. 1950-től visszatért az 1900-as évek zománcozott sárgaréz szerelvénye, amelyet 1960-ban egy azonos rajzolatú, de műanyagból készült logó váltott fel. 1972-ben, amikor Pomigliano d'Arcóban megnyílt az Alfasud gyártóüzem, eltűnt a logóból a „MILANO” felirat. Ezzel párhuzamosan a Biscione (kígyó) motívumot leegyszerűsítették, eltűnt belőle a 360 fokos hurok. 1982-ben tovább stilizálták az emblémát: a babérkoszorút leváltotta egy vékony aranyszínű sáv. Végül 2015. június 24-én, a frissen megnyitott Alfa Romeo múzeumban, a Giulia világpremierje alkalmából mutatkozott be a logó legújabb változata.