Az Alfa Romeo és a DTM világbajnoka, Nicola Larini a 2024-es 1000 Miglia futamon találkoznak ismét

 
  • Az 1993-as DTM bajnok újra Alfa Romeo versenyautóban: Nicola Larini, oldalán Luca Ciucci rali-navigátorral egy 1954-es évjáratú 1900 Sport Spiderrel vesz részt „a világ legszebb autóversenyén.”

  • Nicola Larinit örökre a szívébe zárta az összes Alfista, ahogy minden motorsport-rajongó is, amikor 1987 és 2003 között az Alfa Romeo gyári pilótájaként versenyzett, és az 1990-es években uralta a túraautók világát.

  • Az ikonikus bresciai futamon egy másik Alfa Romeo is részt vesz: az 1956-os gyártású 1900 Super Sprint volánjánál Andrea Farina újságíró és a belső égésű motorok iránt szenvedélyesen rajongó influenszer, Davide Cironi várja majd a rajtot.

  • A két veterán autócsodát az új Alfa Romeo Junior kompakt sportautó, valamint az exkluzív Giulia és Stelvio Quadrifoglio Super Sport modellek kísérik el útjukon – utóbbiak annak az 1928-as 6C 1500 Super Sport versenyautónak állítanak emléket, amelynek első 1000 Miglia győzelmét köszönhette az Alfa Romeo.

A június 11. és 15. között, idén 42. alkalommal megrendezésre kerülő 1000 Miglia annak a történelmi versenynek a hagyományait ápolja, amelyet Enzo Ferrari csak úgy emlegetett: „a világ legszebb autóversenye.” A Mille Miglia mindig is legalább annyira szólt az utazás élményéről, mint az autóversenyzés izgalmáról. Nincs ez másképp idén sem, amikor több mint 400 veterán autó áll rajthoz a regularity ralin. Közöttük több mint ötvenen képviselik az Alfa Romeo márkát, így az olasz motorsport megkérdőjelezhetetlen ikonja a legnépesebb csapatot állíthatja ki. A számos Alfa Romeo között kettő a márka gyári gyűjteményéből érkezik: az 1954-es 1900 Super Sport és az 1956-os 1900 Super Sprint rendszerint az aresei múzeumban csodálhatók meg.

Az előbbit az a Nicola Larini vezeti, aki 1993-ban DTM bajnoki címet ért el egy Alfa Romeo 155 V6 TI-vel; őt Luca Ciucci rali navigátor segíti majd a futam során. Larini visszatérése az Alfa Romeo motorsport világába minden bizonnyal erőteljes érzelmeket vált majd ki a motorsport-rajongókból. Hatványozottan igaz ez az Alfistákra, akik pontosan emlékeznek, milyen dicsőséges eredményeket ért el az 1990-es években a túraautók műfajában. Az 1900 Super Sprint hasonlóan lelkes fogadtatásra számíthat: az 1956-os gyártású gyöngyszemet Andrea Farina újságíró és veteránautó-szakértő vezeti, navigátora a belső égésű motorok iránt szenvedélyesen rajongó Davide Cironi influenszer és YouTuber lesz.

A két veterán autócsodát az új Giulia és Stelvio Quadrifoglio Super Sport modellek kísérik el útjukon. Ez a két limitált széria kifejezetten az Alfa Romeo első 1000 Miglia győzelme, és az azt elérő, 1928-as 6C 1500 Super Sport versenyautó előtti tisztelgésként született meg. A nagyközönség ugyancsak itt láthatja először közúton az új Alfa Romeo Juniort: azt az új kompakt modellt, amellyel az Alfa Romeo által fémjelzett sportosság visszatér az európai újautó-piac legnagyobb méretosztályába. A modell azt a közös fonalat testesíti meg, amely mindig is összekötötte a patinás márka múltbéli típusait a jelenlegi gyártmányokkal, hogy a velük született sportosságnak a nevében magával ragadó vezetési élménnyel gazdagítsák a mindennapokat. Ez a szellemiség hatja át 1910 óta az olasz márkát, és nyűgözi le az Alfa Romeo rajongóit szerte a világon.

Két rangos Alfa Romeo a versenyben

A legendás 1000 Miglia futamon részt vevő automobilok valóságos mozgó műalkotások, a Stellantis-csoport alá tartozó olasz márkák hagyományainak ápolásával és népszerűsítésével megbízott Heritage részleg által gondozott történelmi gyűjtemény ékkövei. Az 1954-es 1900 Sport Spider egy rendkívül ritka spider versenyautó, amelyből mindössze két darab készült. A kettős felül fekvő vezérműtengellyel szerelt, kompresszoros, négyhengeres motor csúcsteljesítménye 138 lóerő, ami – nem kis részben a minimális, 880 kilogrammos saját tömegnek, valamint a rendkívül kedvező aerodinamikának köszönhetően – 220 km/óra végsebességet tett lehetővé.

A Bertone stúdió főtervezője, Franco Scaglione által megálmodott, innovatív formavilágú 1900 Sport Spider ötfokozatú sebességváltót és De Dion hátsó hidat kapott, ennek eredményeként közvetlen, kezes és őszinte vezethetőséget, illetve menetdinamikát kínál, nagyszerű tapadás mellett. Ez a különleges sportautó a 289-es rajtszámmal indul a versenyen. A 2024-es Mille Miglián 392-es rajtszámmal induló, varázslatos 1900 Super Sprint (1956) kupé hamisítatlan gran turismo: egy elegáns „családi autó, amely versenyeket nyer,” ahogyan az 1950-es években ikonikussá vált szlogen hirdette. Az 1900-as szedán rövidített alvázára épülő kupé kétliteres, soros négyhengeres motorja az Alfa Romeo legjobb hagyományai szerint kettős felül fekvő vezérműtengelyt kapott, legnagyobb teljesítménye 115 lóerő volt 5500/perc fordulatszámon. Az 1950-as években a legnagyobb olasz formatervező stúdiók előszeretettel vásároltak csupasz, járóképes alvázakat az Alfa Romeótól, amelyekre aztán saját tervezésű és készítésű karosszériát szereltek. Így tett a milánói Touring is, amely 1954 és 1955 között csaknem 300 autót készített az Alfa Romeo 1900 Super Sprint műszaki alapjaira.

Nicola Larini és az Alfa Romeo drámai győzelmei a túraautó-bajnokságban

1992 és 2007 között az Alfa Romeo uralta a túraautó-versenyzést. Először a 155-össel, majd a 156-ossal írtak motorsport-történelmet, amint a márka több tucat győzelmet könyvelhetett el az olasz, német, brit és spanyol bajnokságokban. Az első sikerek még 1992-ben születtek, amikor Nicola Larini az Alfa Romeo 155 GTA-val megnyerte az olasz Superturismo bajnokságot. Egy évvel később a 155 V6 TI diadala következett a német túraautó-bajnokságban, a DTM-ben, a kor legrangosabb túraautó-bajnokságában, ahol a márka minden létező rekordot megdöntött.

Az 1990-es évek elején a DTM mezőnye jóformán teljes egészében német gyártók típusaiból állt. Ennek 1993-ban szakadt vége, amikor az Alfa Romeo úgy döntött, hogy hivatalosan is részt vesz a bajnokságban a 155 V6 Ti versenyautóval és két gyári pilótával: Alessandro Nanninivel és Nicola Larinivel. Az autó további példányait félhivatalos csapatok nevezték. A modell bemutatkozása szenzációsan sikerül: az évad első versenyén, a beligumi Zolderben a 155 V6 Ti mindkét futamot megnyerte. A szezon végére a húsz versenyből Larini tízet megnyert, amihez Nannini további kettőt tett hozzá. Ezen felül mindkét olasz versenyző számos dobogós és pontszerző helyezéssel erősítette a csapat pozícióit, így végül Larini egyéni bajnoki címe mellett az Alfa Romeo megnyerte a konstruktőrök bajnokságát. Ez valósággal sokkolta a német márkákat, akik kénytelenek voltak elismerni, hogy egy olasz márka nyerte meg az 1993-as német túraautó-bajnokságot, méghozzá úgy, hogy abban az évben debütált ezen a rangos versenysorozaton.

Ezt követte az 1994-es diadal a brit túraautó-bajnokságban (BTCC), majd további győzelmek következtek a világ legkülönbözőbb részein. Diadalsorozatát követően a 155-ös 1998-ban átadta a stafétabotot a 156-osnak, amely tovább haladt a győzelem felé vezető úton: tíz év leforgása alatt tizenhárom egyéni és konstruktőri világbajnoki címet szerzett. Sőt, még legutolsó futamát is meg tudta nyerni 2007-ben, amikor az 156-os gyártása már jó ideje leállt.

Alfa Romeo Junior: sportosság, kompakt méretben

Szívében sportos, alkatában kompakt, és stílusában első pillantásra olasz. Az új Alfa Romeo Junior vagány, egyedülálló modellként lép színre, amely a magával ragadó stílust a legfejlettebb kényelmi, kapcsolódási és menetdinamikai technológiákkal társítja. A modell kompromisszumokat nem ismerő kényelméről a prémium versenytársak mindegyikét felülmúlóan tágas, 400 literes csomagtartó tanúskodik. Az újonc ezen felül hibrid és akkumulátoros elektromos hajtáslánccal is elérhető; esztétikuma és felszereltsége azonban ettől független, hiszen semmi más nem számít, csak az, hogy egy 100 százalékig Alfa Romeo modellről van szó. Az Alfa Romeo Junior arra született, hogy az alapoktól fogva változtassa meg a sportosság fogalmát Európa legnépesebb piaci szegmensében.

Mérnökeinket az a pontosan megfogalmazott cél vezette, hogy egy olyan kompakt, négy méternél épp csak hosszabb modellt alkossanak, amelynek vadonatúj, modern sportos szellemisége túlmutat a puszta menetteljesítményeken, és megkérdőjelezhetetlenül magán viseli az Alfa Romeo minden jellegzetességét és pozícionálását. Ez persze egy tagadhatatlanul merész, ambiciózus célkitűzés, amelyet kizárólag egy olyan márka valósíthat meg hitelt érdemlően, amelynek sportos hagyományai több mint egy évszázadot ölelnek fel, és amely a versenypályákon éppúgy tökéletesítette magát, mint az országutakon. Dióhéjban: az új modell egyfajta kézikönyvként szolgál annak az olasz márkának, amely az érzékszervek kielégítésének szentelte magát, hiszen az automobil mindig is olyan izgalmas tárgy volt, amelyet szenvedéllyel és bensőséges odaadással kell megélni.

Giulia és Stelvio Quadrifoglio Super Sport: tisztelgés az 1928-as Mille Miglián diadalmas 6C 1500 SS előtt

A 1000 Miglia idei, negyvenkettedik kiadásának meghatározó szereplői a Giulia és Stelvio Quadrifoglio Super Sport: az Alfa Romeo limitált szériája, amelynek két tagjából mindössze 450 példány kerül forgalomba világszerte, és amely azt a legendás 6C 1500 Super Sport versenyautót köszönti, amellyel Campari és Ramponi győzelmet arattak az 1928-as Mille Miglián. A Quadrifoglio merész újraértelmezéseként – most először feketében kivitelezve – a Giulia és Stelvio Quadrifoglio Super Sport tökéletes képviselői annak az ikonikus sportosságnak, műszaki letisztultságnak és technológiai tartalomnak, ami a vezethetőség és a tömeg/teljesítmény arány terén mindig is kategóriájuk abszolút csúcsára pozícionálta ezt a két típust, amelyek ezáltal egyedülálló, közvetlen, magával ragadó vezetési élményt nyújtanak, mint minden hamisítatlan Alfa Romeo. Mindkét modellt a nagyteljesítményű, 520 lóerős 2,9 literes V6-os motor hajtja, mechanikus részlegesen önzáró differenciálművön keresztül. A Giulia és Stelvio Quadrifoglio Super Sport esetében a kategóriaelső menetdinamikához a meglepően csekély tömeg is hozzájárul, köszönhetően az olyan ultra könnyű anyagok alkalmazásának, mint az alumínium (motor) vagy a szénszál-erősítésű kompozitok (kardántengely, motorházfedél, hátsó szárny és oldalsó küszöbtoldatok.)

Az új Giulia és Stelvio Quadrifoglio Super Sport limitált kiadásról ezen a linken talál további információt.