Alfa Romeo 33 Stradale: merünk álmodni
Az Alfa Romeo nagy örömmel jelenti be az egyedi megrendelésre készülő 33 Stradale visszatérését. A 33 Stradale, ahogy a múltban, úgy a jövőben is az olasz márka formatervezés és vezetési élmény terén nyújtott képességeinek megtestesülése. A mindössze harminchárom exkluzív példányban, tradicionális kézműves munkamódszerekkel készülő új kétüléses kupé a márka hagyatékát és jövőjét egybegyúrva a nemes olasz sporthagyományok legszebb jelképe.
Hogy valóra válthassunk egy álmot, mindenekelőtt nagy adag bátorságra és egy csipetnyi egészséges őrültségre van szükség. Ugyanezt a receptet alkalmaztuk annak a típusnak a megalkotásakor, amely sokak szerint minden idők egyik legszépségesebb autója: az 1967-ben bemutatott Alfa Romeo 33 Stradale. A mai napon ugyanezzel a merészséggel és jövőbe vetett hittel mutatjuk be az Alfa Romeo csapata által tervezett és fejlesztett új 33 Stradalét: egy mozgásba oltott műalkotást, a szépség és a technológia tökéletes kombinációjának gyümölcsét. A célja, hogy egy legenda halhatatlan báját, és a létező legizgalmasabb vezetési élményt biztosítsa a rajongók azon, rendkívül szűk köre számára, akik az első pillanattól fogva hittek a projektben. Az új 33 Stradale abban a frissen létrehozott Alfa Romeo „Bottega” műhelyben született, ahol a márka tervezői, mérnökei és történészei először ültek le a potenciális ügyfelekkel, hogy aztán meglátásaikat meghallgatva, közösen alkossák meg az autót, pontosan úgy, ahogy egykor a reneszánsz mesterei, majd az 1960-as évek legendás olasz karosszériaépítő műhelyeinek kézművesei.
Ahogy Jean-Philippe Imparato, az Alfa Romeo márka vezérigazgatója fogalmazott: „Az új 33 Stradale személyében olyasvalamit szerettünk volna teremteni, ami méltó márkánk büszke múltjához, amely tovább erősíti értékeinket, és amelyre fenntartások nélkül büszkék lehetnek az Alfa Romeo rajongói. Ilyen összetett eredményt nem érhettünk volna el, ha munkatársaink szakértelme, munkabírása és szenvedélye nem társul a vezetőség odaadó támogatásával, és ha közösen nem törekedtünk volna arra, hogy a márka történelemkönyvében új fejezetet nyitva, az Alfa Romeo hagyományait tiszteletben tartva megteremtsük egy nagyszerű jövő alapjait. 1969 óta ez az első, egyéni megrendelésre készülő Alfa Romeo, ám megígérhetem, hogy nem az utolsó!”
A „szükséges szépség” megtestesülése
Az Alfa Romeo Centro Stile gyermekeként az új 33 Stradale egyértelműen a klasszikus, 1967-es modellből merít ihletet, annak szoborszerű szépségét olyan különleges stíluselemekkel gazdagítva, amelyek az Alfa Romeo modern formanyelvét tolmácsolják. A lendületes karosszéria felületeit az Alfa Romeo kifejezésmódjára jellemző szempontok szerint alakították ki. Ezen túlmenően a felfelé és előre nyíló ajtóknak, valamint a széles, oldalra átnyúló szélvédőnek köszönhetően a vezető különleges kilátásban részesül - mintha egy repülőgép pilótafülkéjében foglalna helyet.
A gépházfedél és az ajtók felnyitásakor szemünk elé táruló látvány még inkább megerősíti a modell drámai karakterét. A „brutális” far megjelenését a lendületes ívekből építkező orrkialakítás ellensúlyozza. Az autó legmagasabb pontja nem a szélvédőnél található, mint a legtöbb sportautón, hanem a tető közepénél.
A far kialakítása különösen erőteljesen tolmácsolja az autóban lakozó erőt, köszönhetően a rövid, lemetszett farnak, a V alakú rajzolatnak, valamint a kerek lámpatesteknek. Az autó aerodinamikai jellemzőiről híven tanúskodik a 0,375-ös közegellenállási együttható és a zéró felhajtóerő együttható, amit aktív rendszerek nélkül ér el az autó.
A belső térben a minimalizmus jellemzi a kialakítást és az anyagválasztást egyaránt. A tervezők arra törekedtek, hogy a lehető leginkább magával ragadó, aktív vezetési élményt biztosítsák az ügyfelek számára. A vezetői környezet kialakításakor minimalizálták a sofőr figyelmét potenciálisan elterelő elemek számát - erről tanúskodik a kevés számú kezelőszerv, amelyeket praktikus okokból a középkonzolon helyeztek el. Közvetlenül a vezető előtt helyezkedik el a háromdimenziós, „távcső” kialakítású műszeregység, amely korábban ismeretlen együttműködést tesz lehetővé ember és gép között.
A kormánykerék kialakításakor a vezetés színtiszta élményének igénye lebegett a tervezők szeme előtt, ezért az mentes a manapság szokásos kapcsolóktól és gomboktól. Ahogy a repülőgépek pilótafülkéjében, itt is különböző szinteken helyezkednek el a kezelőszervek: egy részük a mélyen ülő középkonzolon, a többi pedig magasan, a tetőkárpit középső részén. A belső tér kétféle kivitelben – „Tributo” és „Alfa Corse” - elérhető. A repülés világából ihletet merítve a műszerfal és a padlókonzol olyan anyagokból építkezik, mint az alumínium, a szénszálas kompozit, a bőr vagy az Alcantara. Az utasok testét szorosan tartó, Poltrona Frau bőrkárpitozású ülések az eredeti modell stílusában készültek, kiemelkedően kényelmesek és ergonomikusak. Az autó a legapróbb részletekig olyan exkluzív, magával ragadó környezetet kínál, amely méltón őrzi az 1967-es 33 Stradale esztétikai és műszaki hagyományait.
Egyedülálló vezetési élmény
Az Alfa Romeo csapata nem kisebb feladatot tűzött ki maga elé, mint hogy a versenyautókra jellemző vezetési élménnyel vértezzen fel egy mindennapi, közúti használatra alkalmas modellt, anélkül, hogy a felhasználóknak kompromisszumokat kellene kötniük a kényelem vagy a biztonság terén. Az új 33 Stradale ezért az Alfa Romeo mérnöki tudásának a legjavát alkalmazza, a kettős keresztlengőkaros, aktív csillapítású felfüggesztéstől kezdve a továbbfejlesztett 2,9 literes V6-os erőforrásig.
Az új, limitált kiadású Alfa Romeo kétféle erőforrással választható: a V6-os ikerturbós benzinmotor több mint 620 lóerőt ad le, illetve kérhető egy 750 lóerőt meghaladó teljesítményű, akkumulátoros elektromos hajtáslánc is. Mindkét változat kiemelkedő menetteljesítményekre képes. A végsebesség 333 km/óra, az autó álló helyzetből kevesebb mint három másodperc alatt gyorsul 100 km/órára.
A kettős keresztlengőkaros, aktív lengéscsillapítókkal és megemelhető első futóművel szerelt felfüggesztés kiemelkedő irányíthatóságot és elsőrangú kényelmet biztosít. Az Alfa Romeo elektronikus (Brake-By-Wire) fékvezérlő rendszere és a Brembo karbon-kerámia fékek a legmagasabb szintű fékteljesítményt kínálják.
Az alumínium segédvázzal szerelt szénszálas monocoque struktúra kiemelkedő szilárdsággal társítja a csekély tömeget. A strukturális szilárdság és a legmagasabb szintű biztonság érdekében a tetőszerkezetet szénszálas kompozit és alumínium kombinációjából alakították ki, az oldalajtók felfelé és előre nyílnak. A szélvédőkeret szintén szénszálas anyagból, míg a hátsó szélvédő polikarbonátból készült.
Az autó finomhangolását Valtteri Bottas Forma-1-es pilóta végzi meg a legendás Balocco tesztpályán, Forma-1-es tapasztalatait átültetve a mindennapi vezetésbe, és megvalósítva az Alfa Romeóra jellemző, összetéveszthetetlen vezethetőséget.
A „Bottega”
A 33-as projekt hívta életre az Alfa Romeo „Bottega” fogalmát: ez egy olyan, magasan képzett szakemberekből álló csoportot takar, akik az ügyfelekkel szorosan együttműködve tervezik meg a modell harminchárom egyedi, megismételhetetlen példányát. A „Bottega” rendszerhez a reneszánsz korának műhelyei, az 1960-as évek karosszériaépítő stúdiói adták az ihletet, ahol kiemelkedő szépségű műalkotások születtek, pontosan a megrendelők igényei szerint.
Ahogy egykor, az ügyfelek most is a projekt kezdete óta szorosan közreműködnek az alkotás folyamatában. Az érdekeltek egy csoportjával először a 2022-es Monzai Nagydíjon találkoztak a Bottega munkatársai, ahol a potenciális vásárlók kifejthették, milyen elvárásokat támasztanak az autóval szemben. Néhány hét leforgása alatt mind a harminchárom példány gazdára talált.
A Bottega az aresei múzeum Sala del Consiglio termében működik - ott, ahol 1967-ben a márka vezetősége jóváhagyta a 33 Stradale formatervét. Végül, de nem utolsósorban a 33-as Bizottság feladata, hogy engedélyezze az ügyfelek igényeit, hogy megbizonyosodjanak afelől, azok nem sértik az autó történelmi hagyatékát és ikonikus értékeit. A bizottság a márka különböző részleteinek vezetőiből áll, elnöke az Alfa Romeo vezérigazgatója.
Kézműves kidolgozás és innováció biztosítja az egyéni elképzelések soha nem látott mértékű megvalósítását
Az új fuoriserie (egyéni igények szerint gyártott modell) mindössze harminchárom példányban készül. Az Alfa Romeo egy olyan, különleges programot hívott életre ehhez, amelynek keretében az ügyfelek az Alfa Romeo fejlesztőivel együttműködve a funkcionális szereppel bíró elemek - így légbeömlők, keréktárcsák vagy a karakteres első pajzs - kialakításába is beleszólhatott. Ez szavatolja, hogy nem lesz két egyforma 33 Stradale a világon: az autó minden egyes példánya teljességgel egyedi, guruló műalkotás, amely méltó helyre kerül az Alfa Romeo történetében.
Ugyanez az egyediség ölt testet abban az exkluzív regisztrációs folyamatban, amelynek keretében az ügyfelek személyes „kézjegyükkel láthatják el” az alvázszámot. Minden egyes alvázszámon belül van egy nyolc számjegyből álló számcsoport, amelyet az ügyfél határozhat meg, és amelyet a padlókonzolon is feltüntetnek.
Az Alfa Romeo az exkluzív, egyedi automobilok építése terén páratlan tapasztalattal bíró Carrozzeria Touring Superleggera szakértelmét hívta segítségül a 33 Stradale modellek megépítéséhez. Mindez garantálja az egyedi megvalósítás legmagasabb szintű minőségét, és ezáltal a legapróbb részletekbe menő, tökéletes kidolgozást.
DIZÁJN – A SZÜKSÉGES SZÉPSÉG MEGTESTESÜLÉSE Az Alfa Romeo Centro Stile által megálmodott érzéki, vonzó vonalak soha nem látott szépséggel és erővel ruházzák fel ezt a különleges fuoriserie (azaz egyedi megrendelésre épülő) autót. Az arányok tökéletesen megegyeznek az ihletadó eredetiével: a tengelytáv és a karosszériahossz, a kerekek átmérője és a magasság ugyanúgy viszonyulnak egymáshoz. Noha bizonyos részletek megváltoztak, az alapvető gondolat ugyanaz maradt. A „brutális” far megjelenését a lendületes ívekből építkező orrkialakítás ellensúlyozza. Az autó legmagasabb pontja nem a szélvédőnél található, mint a legtöbb sportautón, hanem a tető közepénél.
KÜLSŐ MEGJELENÉS
A szemlélőt már első pillantásra lenyűgözi az új 33 Stradale arányainak, tömegeinek és felületeinek tökéletes egyensúlya. Ebben az érdekfeszítő kombinációban az a szükséges szépség ölt testet, amely a márka génjeiben gyökerező kreatív elvként egymástól elválaszthatatlan tényezőkként tekint az esztétikumra és a műszaki tartalomra.
Orr: a 33 Stradale erőteljes, izmos karosszériája az Alfa Romeókra jellemző, lendületes idomokat alkalmazza, ahogyan azok már az 1967-es 33 Stradalén is megjelentek. Ugyanezek a stílusjegyek jelennek meg a cofango (azaz a közös idomként megformált motorházfedél és kerékdobok) V formájában, amely a 33/2 emlékezetes légkivezető nyílását idézi. Az orr prominens eleme a szénszálas anyagból megformált Alfa Romeo logó - amely az ügyfél döntése szerint lehet hagyományos vagy háromdimenziós kialakítású -, ahol az orron végigfutó két borda találkozik.
Az eredeti 33-as stíluselemei és génjei a magával ragadó, azonnal felismerhető autó megjelenésében is visszaköszönnek. Ebben kulcsszerepet játszanak az ellipszis alapú, de összetett formavilágú fényszórók, amelyeken belül formailag és műszakilag egyaránt kifinomult részletek lapulnak, és amely így modern hangvétellel tölti be a feladatát. Végezetül az orr kialakítására az alul elhelyezett, szénszálas aerodinamikai elemek teszik fel a koronát.
Oldalfal: az erőteljes, mégis kecses és dinamikus sziluett optimális formában továbbítja az elöl támadó erőt és energiát az izmos farhoz. A köztes töltőlevegő-hűtőt kiszolgáló két nagyméretű, oldalsó légbevezető optikailag és légszállítás tekintetében egyaránt meghatározónak bizonyult a far kialakítása szempontjából. A lendületes karosszéria felületeit az Alfa Romeo kifejezésmódjára jellemző szempontok szerint alakították ki. A hengeres elemek és a márkára jellemző kidolgozások pontosan azt a fajta, jellegzetes érzékiséget tükrözik, amely összekapcsolja a történelmi modelleket és napjaink típusait.
A tervezők tudatosan ismételték meg az első és hátsó cofango idomok kialakítását és nyitását. Az új Alfa Romeo esetében ez a megoldás egyrészt drámai hatást ér el, másrészt gyors és egyszerű hozzáférést enged a mechanikus alkatrészekhez, méghozzá hamisítatlan motorsport stílusban. Az előre és felfelé nyíló ajtók külön fejezetet érdemelnek. Ezek nem csak az egykori 33 Stradale előtt tisztelegnek, amely elsőként alkalmazta ezt a megoldást: a speciális ajtószerkezet egyben kiemelkedő ergonómiát biztosít, és nagyban megkönnyíti a be- és kiszállást. Ezen túlmenően a speciálisan mozgó ajtóknak, valamint a széles, oldalra átnyúló szélvédőnek köszönhetően a vezető különleges kilátásban részesül - az út és a környezet úgy tárul elébe, mintha csak egy repülőgép pilótafülkéjében foglalna helyet. A cofango és az ajtók felnyitásakor szemünk elé táruló látvány még inkább megerősíti a modell drámai karakterét.
Hátsó rész: az autó ezen része testesíti meg a Stradale személyiségének a „brutális” aspektusát. A metszett far központi V alakja kihangsúlyozza a karosszéria színét, egyben ráirányítja a figyelmet az alul látható, szénszálas felületekre. Habár megjelenésük teljességgel modern, a hátsó lámpatestekben könnyű felfedezni az elődmodell kerek zárófényeinek hatását. Az irányjelzőket két részre osztották: az egyik a lámpatest közepén kapott helyet, míg a másik a kerékdob oldalából emelkedik ki, kihangsúlyozva a hátsó kerekek mögötti, újraértelmezett oldalsó légkivezető nyílásokat.
Aerodinamika: a 33 Stradale külső formatervének kidolgozása során az első pillanattól fogva arra törekedtek, hogy kihangsúlyozzák az autó stílusát és műszaki jellemzőit, dinamikai és áramlástani szempontból egyaránt. Éppen ezért minden alkalmazott stíluselemet egyetlen végső cél: a menetdinamika érdekeit szem előtt tartva optimalizáltak. A fényszórók alsó részében például légbeömlőt alakítottak ki, amely a hűtőradiátorokhoz vezet levegőt; oldalt pedig olyan légcserélő rést találunk, amely a közegellenállást hivatott javítani. A külső visszapillantó tükröket tartó konzolok egy másodlagos szereppel is bírnak: az oldalsó légbevezetők felé terelik a levegőt, hogy az előbbiek minél hatékonyabban láthassák el feladatukat. Ezek a megoldások a plasztikus formai részletekkel együtt az elképzelhető legkedvezőbb aerodinamikai jellemzőkkel vértezik fel a 33 Stradale kupét. A fejlesztés korai fázisában nagyteljesítményű számítógéppel elvégzett, aprólékos áramlástani elemzés, majd az ezt követő szélcsatorna-vizsgálatok jóvoltából különösen kedvező, 0,375-ös közegellenállási együtthatót értek el, méghozzá aktív aerodinamikai rendszerek alkalmazása nélkül.
BELSŐ KIALAKÍTÁS
Az eredeti modell előtt tisztelgő Tiibuto kivitelben, illetve a különösen sportos Alfa Corse kidolgozással egyaránt megrendelhető belső térben a minimalizmus jellemzi a kialakítást és az anyagválasztást egyaránt. A tervezők arra törekedtek, hogy a lehető leginkább magával ragadó, aktív vezetési élményt biztosítsák az ügyfelek számára. Az új 33 belső terében, akárcsak egykoron, a vezető és utasa fenntartások nélkül adhatják át magukat a vezetés élményének, amit nem csorbítanak a hagyományos autókban megkövetelt feladatok.
A középkonzolon csakis praktikus célokat szolgáló kezelőszerveket találunk, korlátozott mennyiségben. Közvetlenül a vezető előtt helyezkedik el a háromdimenziós, „távcső” kialakítású műszeregység, amely korábban ismeretlen együttműködést tesz lehetővé ember és gép között. Mint az Alfa Romeo modelleknél általában, itt is a kormánykerék az autó és a vezető közötti „párbeszéd” elsődleges csatornája. Tudatosan hiányoznak róla a szokásos kezelőszervek, így már stílusában is színtiszta vezetési élményt sugall, köszönhetően nem utolsósorban az alumínium váltófüleknek. Ahogy a repülőgépek pilótafülkéjében, itt is különböző szinteken helyezkednek el a kezelőszervek: egy részül a mélyen ülő középkonzolon, a többi pedig magasan, a tetőkárpit középső részén.
Sportos kormánykerék és „távcső” kialakítású műszeregység: a 33 Stradale a legmagasabb szintre emeli a vezetői üléshelyzet koncepcióját, amelyet az összes Alfa Romeo modellre jellemző két, alapvető alkotóelem: a kormánykerék és a műszeregység határoz meg. Az előbbi kompakt, sportos formájú, ami pontos, közvetlen kormányérzetet biztosít.
Ezt a hatást a szokásos kezelőszervek hiányából fakadó, letisztult vonalvezetés is erősíti.
A volán három küllője a Tributo kivitel esetén alumíniumból, míg az Alfa Corse felszereltségű modelleken karbon kompozitból készült. A másik jellegzetes stíluselem a „távcső” kialakítású műszeregység, amely az Alfa Romeo hagyományos stíluselveit követve egy helyen jeleníti meg a vezetés közben szükséges összes információt. A vezető közúti és versenypálya üzemmódok között választhat. A műszeregység minden esetben egyszerű leolvashatóságot kínál, így semmi nem zavarja meg a pilóta koncentrációját - pontosan úgy, ahogy azt egy ilyen stílusú autó esetében elvárnák.
Műszerfal és középkonzol: az Alfa Romeo szívéhez eleve közel álló repülés világából ihletet merítő középkonzolon mechanikus stílusú kapcsolók szolgálják ki azokat a funkciókat, ahol elengedhetetlenek az egyértelmű, tévedhetetlen döntések. Az új 33 Stradale esetében ezért már a motorindítás is olyan, magával ragadó élmény, amely maximális élményt kínál a fedélzeten tartózkodóknak. Az egyszerű, funkcionális műszerfalon az alumínium és/vagy szénszálas műanyag hideg, szilárd tényszerűsége a bőr és/vagy Alcantara meleg puhaságával társul.
A légbeömlők rejtett kialakítást kaptak, ami letisztult, sportos műszerfalat eredményez. Ezeken túlmenően a műszerfal és a középkonzol között nagyméretű, elrejthető kijelző található: innen kezelhető az Alfa Romeo ezen különleges kiadásának minden beállítása. Végül, de nem utolsósorban a 33 Stradale minden egyes példányát nagyteljesítményű, héthangszórós prémium audiorendszerrel szerelik fel, amely magával ragadó hangélményt biztosít.
Ülések és ajtópanelek: a Poltrona Frau bőrrel kárpitozott, kényelmes, mégis jó megtámasztást biztosító ülések modern formában értelmezik újra az eredeti 33-as üléseit, ami a színvilágban és a jellegzetes, legendás oldalsó bordákban nyilvánul meg. Emellett maguk az ülések hat, deréktámaszuk pedig négy irányban motorosan állíthatók. Végezetül ne feledkezzünk meg arról, hogy az ülések anyag- és színvilága az ajtópanelek, a műszerfal, a vezetői környezet és a középkonzol burkolatában is visszaköszön, így teremtve exkluzív környezetet.
MŰSZAKI TARTALOM – FELEDHETETLEN VEZETÉSI ÉLMÉNY
Az Alfa Romeo csapata az új 33 Stradale megalkotása során nem kisebb feladatot tűzött ki maga elé, mint hogy a versenyautókra jellemző vezetési élménnyel vértezzen fel egy mindennapi, közúti használatra alkalmas modellt, méghozzá úgy, hogy ne csak a hivatásos autóversenyzők tudásával rendelkező pilóták számára nyújtson izgalmakat az autó. Az új 33 Stradale rendelkezik a közúti használathoz szükséges típusbizonyítvánnyal, miközben a teljesítmény, a vezethetőség és a komfort kiemelkedő szintjét nyújtja. Hogy mindezt biztosíthassa, a 33 minden egyes típusának fejlesztését, tesztelését és tanúsítását egy külön mérnökcsoport végzi, szoros együttműködésben Valtteri Bottas Forma-1-es versenyzővel.
A finn bajnok részt vesz az olaszországi Vercelli tartományban található Balocco tesztközpontban zajló hangolási folyamatban; F1-es tapasztalatával nem csak a mindennapi vezetési élményt emeli magasabb szintre, de egyben az Alfa Romeóra jellemző, összetéveszthetetlen vezethetőségről is gondoskodik.
A globális olasz márka új limitált kiadású típusa mindenekelőtt az alábbiakban részletezett elemeknek köszönheti kivételes menetteljesítményeit.
Belső égésű és akkumulátoros elektromos hajtásláncok: a 33 Stradale egyfelől választható egy több mint 620 lóerős 3,0 literes V6-os ikerturbós benzinmotorral, amely nyolcfokozatú DCT sebességváltón és elektronikus vezérlésű, részlegesen önzáró differenciálművön keresztül hajtja a hátsó kerekeket, másfelől rendelkezésre áll egy 750 lóerőt meghaladó teljesítményű, 450 kilométer körüli WLTP hatótávolsággal bíró, akkumulátoros elektromos változat is. A belső égésű motor az olasz márka legnagyobb teljesítményű típusaiban már megtalálható V6-os erőforrás továbbfejlesztett változata.
A keresztben, középre beépített motorral 333 km/óra végsebességre képes az autó, álló helyzetből nem egészen három másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet. A középkonzolon található kapcsolókkal a vezető szabadon választhat a két rendelkezésre álló üzemmód (Strada vagy Pista) között. Az előbbi a közútra szánt beállításokat hívja elő. Az autó beindításakor ez az alapértelmezett üzemmód, amely kényelmes, élvezetes utazást ígér, köszönhetően a gyengéd teljesítmény-leadásnak, a megszokott
pedálreakcióknak, a lágy rugózásnak, a finoman kapcsoló sebességváltónak, valamint azoknak az aktív kipufogó-szelepeknek, amelyek csak 5000/perc fordulatszám felett nyitnak. Pista (versenypálya) üzemmódban ezzel szemben adrenalinban gazdag vezetési élmény vár a pilótára: csúcsteljesítményre hangolt motor, kiemelkedően érzékeny gázreakciók, feszes futómű segíti a dinamikus vezetést. A V6-os ikerturbós motorhoz kapcsolódó sebességváltó gyors kapcsolásokat biztosít, az aktív kipufogó-szelepek folyamatosan nyitva vannak. Ráadásul ebben az üzemmódban a kipörgésgátló teljesen kikapcsolható (ESC OFF.)
Alumínium segédvázzal szerelt szénszálas monocoque: a Bottega mérnökei a 33 Stradale szilárd, kistömegű szerkezetében rejlő rugalmasságot kiaknázva hajtották végre a modell dinamikus fejlesztését és finomhangolását. A könnyű anyagok széles körű alkalmazását egy olyan gyártási folyamat tette lehetővé, amely az ultramodern eljárásokat szigorú követelmények szerint elvégzett kézműves alkotómunkával társítják. A H alakú vázkeret a lehető legnagyobb torziós szilárdság, valamint a precíz, biztonságos vezethetőség érdekében alumíniumból készül, míg a monocoque szerkezet szénszálas kompozitból áll.
A mérnökök választása azért esett erre a megoldásra, mert a lehető legnagyobb mértékű tömegcsökkentés mellett mélyen tudták tartani az autó tömegközéppontját, ami a legtechnikásabb útszakaszokon is rendkívüli dinamizmust, kezes vezethetőséget szavatol. A strukturális szilárdság és a legmagasabb szintű biztonság érdekében a tetőszerkezetet szénszálas kompozit és alumínium kombinációjából alakították ki, az oldalajtók speciálisan kialakított zsanérokon nyílnak felfelé és előre. A szélvédőkeret szintén szénszálas anyagból, míg a hátsó szélvédő polikarbonátból készült.
Felfüggesztés: az új 33 Stradale kettős keresztlengőkaros felfüggesztést alkalmaz aktív lengéscsillapítókkal, valamint mindkét tengelyen félig virtuális kormányzással. A 100 százalékban Alfa Romeo fejlesztésű technológia a kormánykerék optimális kezelését, és a lehető legpontosabb kormányozhatóságot biztosítja. Emellett kiemelkedő oldalirányú gyorsulást enged, így az autó menetviszonyoktól függetlenül mindig optimálisan vezethető marad. Ezen túlmenően az autó hatékonyan szűri ki az útfelület egyenetlenségeit, ezzel még kényelmesebbé téve a rugózást.
Megemelhető első tengely: a rendszer lehetővé teszi, hogy akadályokon (pl. fekvőrendőr, sín) áthaladva, vagy parkolóba / garázsba behajtva megemeljük az autó orrát, ezzel megóvva a karosszériát a sérüléstől. A vezető a középkonzoli Assetto ('beállítás’) kezelőfelületről aktiválhatja ezt a funkciót, legfeljebb 40 km/óra sebességig. A hidraulikus rendszer mintegy 50 mm-rel emeli meg az autót az első tengelynél. Ha áthaladt az akadályon, a futóművet a vezető ugyanígy visszaállíthatja alaphelyzetébe, illetve 40 km/óra felett magától is kikapcsol a funkció.
Menetdinamikai vezérlő rendszerek: bizonyos paraméterek módosításával a lehető legteljesebb mértékben kiélvezhetjük a 33 Stradale vezetését. Pista (versenypálya) üzemmódban például a középkonzoli Quadrifoglio gombról aktiválható a rajtautomatika funkció. Ilyenkor a rendszer úgy módosítja a sebességváltó és a kipörgésgátló beállításait, valamint a motor teljesítmény-leadását, hogy a lehető legnagyobb mértékű gyorsítást tegye lehetővé, anélkül, hogy a kerekek elveszítenék tapadásukat. A Felfüggesztés kezelőszervével mindkét üzemmódban módosíthatók a futómű beállításai - Strada üzemmódban lágyról közepesre, Pista funkcióban feszesről közepesre állíthatjuk a felfüggesztést.
Fékrendszer: az új 33 Stradale az Alfa Romeo integrált elektronikus (Brake-By-Wire) fékrendszerét alkalmazza. Ez jól adagolható féknyomást, valamint tartós és kiszámítható pedálérzetet biztosít, függően az éppen választott üzemmódtól. A Brembótól származó karbon-kerámia fékek maximális fékhatást biztosítanak, közvetlen fékérzettel, és magas hőmérsékleten sem csökkenő fékhatással. A féktárcsák elöl és hátul egyaránt belső hűtésű, lyuggatott darabok; elöl hatdugattyús alumínium monoblokk féknyereggel, hátul négydugattyús konfigurációval. A féknyergek a hagyományos Rosso, Nero és Giallo színek mellett kívánságra egyéb árnyalatokban is megrendelhetők.
A „BOTTEGA” – KÉZMŰVES MESTEREK, AZ ÜGYFELEK SZOLGÁLATÁBAN
Egyedi, megismételhetetlen műalkotást teremteni, anyagot és színeket tökéletes szépségbe gyúrni: ez a szemlélet az olasz reneszánszban gyökeredzik, ahol a kézműves mesterek ügyfeleik elképzeléseit követve keltettek életre kiemelkedő esztétikai értékű és minőségű tárgyakat. Ugyanez a filozófia vezérelte a legendás olasz karosszériaépítő műhelyeket az 1960-as években: az autógyártók vagy egyéni megrendelők kérésére az autóipar legnagyszerűbb alkotásait teremtették meg, teljes egészében kézi munkával. Napjainkban megint csak ezek az elvek kelnek életre az Alfa Romeo szakemberei tömörítő „Bottega” keretein belül: ők egy éven át dolgoztak szorosan együtt az ügyfelekkel - először, hogy megalkossák az új 33 Stradale fogalmát, majd, hogy megtervezzék annak harminchárom, teljesen egyedi, megismételhetetlen példányát.
A potenciális vásárlókkal először a 2022-es Monzai Nagydíjon találkoztak a Bottega munkatársai. A gyűjtők és a márka elhivatott rajongói itt vehették először szemügyre a későbbi modell korai vázlatait, amelyeket az Alfa Romeo Centro Stile szenvedélytől hajtott munkatársai vetettek papírra. A legenda életre keltésének az ötlete olyan mély hatást gyakorolt a márka támogatóira, hogy néhány hét leforgása alatt mind a harminchárom tervezett példány gazdára talált.
Az Alfa Romeo ezt követően úgy döntött, ismét megnyittatja az aresei múzeum Sala del Consiglio termét, ahol annak idején, 1967-ben az eredeti 33 Stradale formatervét véglegesítették, hogy itt rendezze be a Bottega főhadiszállását. Az ügyfelek itt oszthatták meg a szakemberekkel egyéni elképzeléseiket, szigorúan összhangban az alapító történetével és ikonikus értékeivel.
Ehhez kapcsolódóan különösen nagy felelősség hárult az Alfa Romeo nyolc részlegének (formatervezés, márkahagyományok, aresei múzeum, termék, stratégiai projektek, marketing, kommunikáció és motorsport) vezetőiből álló, az Alfa Romeo vezérigazgatójának elnöksége alatt működő testületre: a 33-as Bizottságra. Miután a Bizottság mérlegelte és jóváhagyta az ügyfelek elképzeléseit, azokat tüzetesen megvizsgálta a műszaki fejlesztési részleg, hogy kiderítsék, egyáltalán gyártásba vehetők-e az ötletek.
KÉZMŰVES KIDOLGOZÁS ÉS INNOVÁCIÓ BIZTOSÍTJA AZ EGYÉNI ELKÉPZELÉSEK SOHA NEM LÁTOTT MÉRTÉKŰ MEGVALÓSÍTÁSÁT
A 33 Stradale mindössze harminchárom példányban készül. Ezeket számtalan lehetséges karosszériaszín, kárpit- és burkolati variációk közül válogatva teszik teljesen egyedivé. Emellett egy külön program gondoskodik azon ügyfelek különleges kívánságainak a megvalósításáról, akik még inkább testre szeretnék szabni autójukat, hogy személyes és kitörölhetetlen kéznyomukat rajta hagyják az Alfa Romeo történetén.
Ez szavatolja, hogy nem lesz két egyforma 33 Stradale a világon: az autó minden egyes példánya teljességgel egyedi, guruló műalkotás, amely méltó helyre kerül az Alfa Romeo történetében. Mivel a harminchárom autó mindegyikét teljesen egyedinek tervezik, azokat exkluzív eljárás során regisztrálják, és különleges alvázszámmal látják el.
Az alvázszám első három írásjegye, a „ZAR” az Alfa Romeo márkát azonosítja. Az ezt követő öt számjegy a típusra utal – az ügyfelekkel egyetértésben a „33STR” jelsorozat mellett döntöttek. Végezetül az alvázszám utolsó nyolc jegyéről szabadon dönthet a harminchárom ügyfél: ez lesz az ő személyes kézjegyük.
Ezt az azonosító kódot a padlóalagút fölé gravírozzák, míg a belső tér hátsó részén egy, az 1960-as években épült eredeti modell hasonló megoldása által ihletett plakettet helyeznek el, amelyen a fődarabok (futómű, motor / villanymotorok, sebességváltó / akkumulátorcsomag és a monocoque váz) sorszámát tüntetik fel.
Az Alfa Romeo az exkluzív, egyedi automobilok építése terén páratlan tapasztalattal bíró Carrozzeria Touring Superleggera szakértelmét hívta segítségül a 33 Stradale modellek megépítéséhez. A saját szakterületének egyik legismertebb képviselőjeként a nemzetközileg elismert vállalat az évek során jó néhány feledhetetlenül gyönyörű Alfa Romeo modellt épített már. Az Alfa Romeo új fuoriserie (egyedi építésű) típusa ezzel vadonatúj koncepciót kínál a limitált szériák megvalósítására: a fejlesztés és a gyártás során egyaránt szerephez jutnak a kézműves folyamatok, az innovatív technológiai megoldások és az ügyfelek álmai.
Mindez erősen emlékeztet azokra a folyamatokra, amelyek mentén az Alfa Romeo az 1920-as években neves olasz karosszériaépítőkkel együttműködve valósította meg típusait. Az ügyfeleket ezt követően végigvezetik az egyedi elképzelések megvalósításának a folyamatán, amelyek során vágyaikat és álmaikat kézzel fogható valósággá alakítják át. Az autó egyedi kialakításának folyamatát megtámogatandó, két utastéri koncepciót (Tributo és Alfa Corse) dolgoztak ki, hogy a 33 Stradale konfigurálásának kiindulási pontjául szolgáljanak. A kézműves munka jellegéből adódó rugalmasságnak köszönhetően lehetőség nyílik akár az egészen személyes jellegű kívánságok megvalósítására - például teljesen egyedi színek vagy lakkozások alkalmazására - is, amennyiben azokat jóváhagyja a 33-as Bizottság.
Alapértelmezésben az ügyfelek három olyan, exkluzív karosszériaszín közül választhatnak, amelyek szorosan kapcsolódnak a 33 Stradale történetéhez. A klasszikus Rosso Alfa pasztellszín, a királykék újraértelmezése, vagy a kifinomultabb árnyalatú, színtelen lakkozású piros fényezés: a „Villa d’Este.” Ezeken túlmenően az autó fehér-piros kivitelben is kérhető, tisztelgésként a legendás Tipo 33 versenyautó előtt. Ezeken túlmenően az ügyfelek rendelhetnek különböző szabadon hagyott szénszálas felületeket, eltérő konfigurációjú légbevezető nyílások között válogathatnak, meghatározhatják, hogy az autó oldalára a Quadrifoglio embléma vagy az Autodelta logója kerüljön, és természetesen eldönthetik, hogy a hűtőmaszkot hagyományos vagy háromdimenziós Alfa Romeo logó díszítse.
Az autó farán látható „Alfa Romeo” felirat fekete, arany vagy ezüst színben kivitelezhető. Ugyanezek a színek köszönnek vissza a 20 colos „Tributo” könnyűfém keréktárcsákban, amelyek egy elegáns kéttónusú kivitelben is elérhetők. Végezetül a féknyergek fekete, piros vagy sárga színben kérhetők, míg a dupla kipufogóvég csiszolt króm vagy fekete kidolgozásban választható.
Ami a belső teret illeti, az új 33 Stradale két alapvető változatban: Tributo, illetve Alfa Corse kivitelben elérhető. Az előbbiben bőr és alumínium uralja a belső teret, az 1967-es 33 Stradale azon példánya előtt tisztelegve, amely az aresei múzeumban látható. Ennek a kidolgozásnak a fénypontja a púderbarna/szürke kéttónusú bőrkárpitozás, amely az üléseket, a műszerfalat, az ajtópaneleket és a középkonzolt borítja. A kétszínű kárpitozás más színkombinációkban (pl. piros/fekete vagy kék/szürke) is elérhető. Ezzel szemben az „Alfa Corse” kivitel a sportosságot emeli zászlajára, ezért szénszálas elemeket és Alcantara kárpitozást alkalmaz. Az üléseken, a műszerfalon, az ajtópaneleken és a középkonzolon Alcantara / bőr kombinációt találunk fekete, piros/fekete vagy kék/fekete színekben.
A LEGENDA GYÖKEREI
Az 1967-es Alfa Romeo 33 Stradale az egyik legizgalmasabb autó, amit az olasz márka valaha gyártott. A szépség és a teljesítmény tökéletes ötvözete, az Alfa Romeo „szükséges szépség” filozófiájának megtestesítője, amely így optimális egyensúlyt teremt a kifinomult mechanikus tartalom és az azokat körülvevő stíluselemek között. Hogy röviden áttekintsük a modell történetét, érdemes fejet hajtanunk azon merész látnokok előtt, akik megingathatatlan eltökéltségtől fűtötten életre keltettek egy ambiciózus álmot, megépítve azt a fuoriserie (egyedi építésű) modellt, amely azóta is élő ihletadó forrásként mutat irányt az Alfa Romeo márka jövőjének.
A hatvanas évek a gazdasági fellendülés, a társadalmi és kulturális megváltás időszaka volt. Az automobil a vágy tárgyává lépett elő: az elegancia, a sebesség és az exkluzivitás jelképeként tekintettek rá. Az Alfa Romeo élén akkoriban Giuseppe Eugenio Luraghi állt. Sokoldalú, művelt vezetőként arra törekedett, hogy az Alfa Romeót visszavezesse a nemzetközi motorsport élvonalába - oda, ahol az évszázad első felében siker és dicsőség övezte a márka tevékenységeit.
1964-ben Luraghi elnök úr úgy gondolta, eljött az ideje, hogy a márka hivatalosan is visszatérjen a motorsport világába. Felkérte hát munkatársait, hogy tervezzenek egy olyan autót, amely sikerrel szállhat versenybe a nagyközönség és a sajtó osztatlan figyelmét élvező kategóriában: a sportautó világbajnokságban (a mai WEC elődszériájában.)
Az 1960-as évek derekán az Autodelta átköltözött Settimo Milanesébe. Így közelebb kerültek az Alfa Romeo gyárához, és ami ennél is fontosabb volt, a Balocco tesztpályához. Az első Alfa Romeo Tipo 33 váz, amelynek tervezése során a repülés világából szerzett tapasztalatokat is felhasználták, 1965-ben érkezett meg az Autodelta műhelyébe. Ennek aszimmetrikus, H alakú csővázas szerkezetét könnyű alumínium ötvözetből készítették el, integrált üzemanyag-tartályokkal.
Elöl magnézium segédvázon rögzítették az első felfüggesztést, a hűtőradiátorokat, a kormányművet, valamint a pedálsort. A motort és az erőátvitelt hosszában, hátra és középre építették be. A karosszéria üvegszál-erősítésű műanyagból készült, így az autó össztömege nem haladta meg a versenyszabályzatban minimálisan előírt 600 kilogrammot. Ez a könnyű építésmód ezúttal is az Alfa Romeo titkos fegyverének bizonyult.
A fejlesztésre rendelkezésre álló idő túlságosan rövid volt egy ilyen ambiciózus és innovatív projekt megvalósítására. Csaknem két év telt el, mire a 33-as készen állt a versenyzésre. Az első teszteken az autóba a TZ2 soros négyhengeres, 1570 köbcentiméteres erőforrását szerelték be. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor megkezdődött egy vadonatúj erőforrás fejlesztése: a kétliteres, V8-as motor tervezett csúcsteljesítmény elérte a 260 lóerőt.
Mivel a világ hallatlan lelkesedéssel fogadta a hírt, hogy az Alfa Romeo visszatér a versenyzés világába, a márka vezetése 1967-ben úgy döntött, erősen korlátozott példányszámban elkészíti a 33-as közúti használatra szánt változatát. A teljesen egyedi fejlesztésű (fuoriserie) modell a Tipo 33 versenyautó teljesítményét a mindennapi használatot lehetővé tevő komforttal és vezethetőséggel társította. A közúti modell formatervezésével Franco Scaglionét bízták meg.
Scaglione egy ősi firenzei nemesi család sarja volt. Eredetileg repülőmérnöknek tanult, majd besorozták. Behajózták a líbiai frontra, ahol Tobruknál hadifogságba esett. 1946 végén tért vissza Olaszországba. Eredeti tanulmányait nem kívánta folytatni: inkább autótervezéssel kezdett el foglalkozni. Előbb Pinin Farinával, majd Bertonéval dolgozott együtt, végül szabadúszóként helyezkedett el. Scaglione műszaki ismereteit és merész kreativitását mozgósítva alkotta meg a 33 Stradalét. Így jött létre az a mestermű, amely az innovatív formavilágot fejlett aerodinamikai és funkcionális megoldásokkal társította.
Az Alfa Romeo 33 Stradale kupé mindössze 99 centiméter magas volt, ajtajai felfelé nyíltak. Egyike volt azon kevés sportmodelleknek, amelyeket közvetlenül egy versenyautóból vezettek vissza; a motorsportból átemelt, kiemelkedő műszaki megoldásai még ma, 56 évvel később is felülmúlják a modern, kifinomult autók technológiáját. A 33 Stradale teljesen felnyitható cofango idoma jóvoltából a szerelők könnyen és gyorsan hozzáférhettek a gépészeti komponensekhez. A közúti járművek között elsőként alkalmazott, előre és felfelé nyíló ajtók nagyban megkönnyítették a beszállást a nem egészen egy méter magas autóba. A 33 Stradale más pontokon is eltért a versenyváltozattól. Tengelytávját 10 cm-rel megnyújtották, hogy tágasabb lehessen az utastér, az alumínium vázszerkezetet pedig acélra cserélték.
A dizájn mellett mindig is a motor volt az Alfa Romeo modellek másik kulcsfontosságú eleme, és ez alól a 33 Stradale sem jelentett kivételt. A versenyautó motorjából kifejlesztett erőforrást alumínium és magnézium ötvözetekből építették, mechanikus befecskendező rendszert szereltek rá. A 10:0 sűrítési viszonyú, 2,0 literes, V8-as motor legnagyobb teljesítménye 230 lóerő volt 8800/perc fordulatszámon, maximális forgatónyomatéka elérte a 206 Nm-t. Az autó minimális tömegével együtt ezek a teljesítményadatok a korabeli szupersportkocsikhoz méltó menetdinamikát eredményeztek. A végsebesség meghaladta a 260 km/órát, a 33 Stradale álló helyzetből 5,5 másodperc alatt gyorsult 100 km/órára.
A 33 Stradale hivatalos világpremierjének az 1967-es Torinói Autószalon adott otthont, bár a modellt pár héttel korábban, közvetlenül az Olasz Forma-1-es Nagydíjat megelőzően, az Autodromo di Monzában már bemutatták néhány kiváltságos rajongónak.
A 33 Stradale korának legszebb és legdrágább sportautója volt. Csaknem 10 millió lírába került, miközben rangos versenytársaiért sem kellett többet fizetni 6-7 millió líránál. 1967 és 1969 között mindössze tizennyolc példányban épült meg ez a csodálatos autó. Ezek egyike ma az aresei múzeum gyűjteményét gyarapítja; a rendkívül ritka 33 Stradale kivételesen vágyott kincsnek számít gyűjtői körökben.