1000 Miglia 2025: A Stellantis Heritage sztárjai az Alfa Romeót, a Fiatot és a Maseratit képviselik
- Minden készen áll a „világ legszebb versenyének” 43-ik kiadására. Június 17. és 21. között 400 klasszikus autó méri össze erejét a hagyományos Brescia–Róma–Brescia útvonalon: az idei, nyolcasra emlékeztető vonalvezetésű útvonalat az első tizenkét 1000 Miglia gyorsasági verseny inspirációja nyomán tervezték meg.
- A Stellantis Heritage támogatásával az olasz autósport három vitathatatlan legendája is indul az eseményen az Alfa Romeo, a Fiat és a Maserati színeiben.
- A rajtrácson helyet kap az 1956-os Alfa Romeo 1900 Super Sprint, amely a 60-as évek úrvezetőinek egyik kedvence volt, és az aresei Alfa Romeo Múzeumból érkezik. Emellett látható lesz egy 1955-ös Fiat 600 is, amelyet általában a torinói Centro Storico Fiat-ban őriznek – ez az autó az olasz gazdasági csoda szimbóluma, és idén ünnepli bemutatásának 70-ik évfordulóját. Ez inspirálta a márkát, hogy részt vegyen a 1000 Miglián, ami egyúttal tisztelgésként is szolgál azok előtt a Fiat 600-asok előtt, amelyek részt vettek a történelmi versenyen.
- Közben egy magángyűjtő is biztosított egy olyan 1953-as Maserati A6 GCS/53 modellt, amely öt egymást követő évben vett részt a Brescia-ból induló versenyen 1953 és 1957 között, s olyan legendás pilóták hajtották, mint például Luigi Musso.
- Ezekhez a gyöngyszemekhez csatlakoznak az új modellek: például az Alfa Romeo Junior, a Tonale, a Giulia Q és az új 33 Stradale. Ott lesz még a Fiat 600 Hybrid, a nagy teljesítményű Abarth 600e, továbbá a Maserati GranCabrio 490, GranTurismo Trofeo és Grecale Trofeo.
- A verseny minden napjáról olyanok tudósítanak majd, akik mélyen ismerik az autóipart: négy Stellantis-alkalmazott négy különböző országból követi majd a 1000 Migliát egy Fiat 600 Hybrid és egy Alfa Romeo Junior Q4 fedélzetén, ezek lesznek a kísérőautók a veteránjárművek mellett.
Felbőgtek a motorok a 43-ik történelmi 1000 Miglia rajtjára – Enzo Ferrari szavaival élve: „ez a világ legszebb versenye” –, amely június 17-én indul Bresciából és 21-én tér vissza oda, miközben Olaszország legszebb városait érinti. A félig versenyként, félig kalandként számon tartott idei eseményen 29 országból több mint 400 klasszikus autó vesz részt – köztük 18 Alfa Romeóval a 127 háború előtti modell között. Figyelemre méltó, hogy az idei 1.900 km-es útvonal az első tizenkét Mille Miglia versenyt idéző nyolcas alakú formát követi.
A Stellantis Heritage nem hiányozhatott erről a rangos eseményről. Támogatásának köszönhetően az olasz motorsport három legendás modellje az Alfa Romeo, a Fiat és a Maserati képviseletében indulhat a versenyen.
A rajtrácson az 1956-os Alfa Romeo 1900 Super Sprint is szerepel: ezt a sportos kupét az úrvezetők kedvelték a 60-as években, és egyenesen az Alfa Romeo Múzeumból érkezik Arese-ből. Az 1955-ös Fiat 600 is ott lesz a versenyen: az általában a torinói Centro Storico Fiat által őrzött autó az 1960-as évek olasz gazdasági csodájának jelképe, és idén ünnepli bemutatásának 70-ik évfordulóját. Az évforduló ideális alkalmat kínál a márka számára, hogy tisztelegjen az ikonikus modell előtt, amely központi szerepet játszott Olaszország és a Fiat történetében, valamint a 1000 Miglián induló számtalan magántulajdonú Fiat 600 előtt. A különleges triót egy Maserati A6 GCS teszi teljessé, amely magángyűjtő tulajdonában van. Olyan legendás bajnokok vezették, mint Luigi Musso, és vélhetően ez a Maserati vett részt a legtöbb alkalommal a 1000 Miglia versenyen – beleértve az 1957-es utolsó futamot is.
A 2025-ös 1000 Miglián a három klasszikus modell mellett modern kísérőautók is feltűnnek majd. Az Alfa Romeo a Giulia Quadrifoglio Super Sporttal vesz részt – ez olyan limitált szériás modell, amely a 1000 Miglián aratott első győzelemnek állít emléket. Szintén bemutatkozik a Tonale – a márka első villamosított SUV-ja –, valamint az új 33 Stradale, amely a Touring Superleggerával együttműködésben készült korlátozott darabszámú modell, és az olasz stílust ötvözi a múlt és jelen technológiájával.
A FIAT egy új, duplakuplungos váltóval szerelt 600 Hybridet hoz a futamra, míg az Abarth a 280 lóerős 600e modelljét – a márka eddigi legerősebb járművét mutatja meg. A kísérőautók között szerepel még a látványos Maserati GranTurismo Trofeo, a Grecale Trofeo és az új GranCabrio 490 is – utóbbit Gian Luca Pellegrini, a Quattroruote magazin főszerkesztője vezeti majd.
A modenai márka autói különleges fényezést kapnak, amely a „Háromágú szigony évére”, a Maserati jövő évi motorsport-központú ünnepségsorozatára emlékeztet. Továbbá négy, házon belüli vetélkedőn kiválasztott Stellantis-alkalmazott – egy-egy Fiat 600 Hybrid és egy Alfa Romeo Junior Q4 Hybrid fedélzetén követi majd a versenyt, és napi élménybeszámolókat készít a versenyt követők számára. A 2025-ös 1000 Miglia egy másik jeles évfordulóval is egybeesik: 95 éve, hogy Tazio Nuvolari és Giovanni Battista Guidotti megnyerte a versenyt egy Alfa Romeo 6C 1750-essel. Ez volt Nuvolari első győzelme a „világ legszebb versenyén”, és egyben az első alkalom, hogy egy versenyző a teljes távon elérte a 100 km/órás átlagsebességet – ami különösen annak fényében lenyűgöző, hogy ebben az időben az utak még nem voltak burkolva.
Alfa Romeo 1900 Super Sprint (1956)
A rajtrácsról nem hiányozhat az ikonikus 1956-os Alfa Romeo 1900 Super Sprint sem – az elegáns kupé a XX. század „gran turismo” kategóriáját képviseli –, amelynek szlogenje az 50-es években úgy szólt, hogy „a családi autó, ami versenyeket nyer”. A Super Sprint az 1900 szedán rövidített padlólemezére épült, és kétliteres, négyhengeres, dupla vezérműtengelyes motorral szerelték, amely 115 lóerős teljesítményt adott le percenkénti 5.500-as fordulatnál.
Az 1950-es években az olasz autótervezők gyakran vásároltak motorizált padlólemezeket az Alfa Romeótól, majd saját műhelyeikben tervezték és gyártották le hozzá a karosszériát – így tett a Touring karosszériaépítő is. 1955 és 1958 között 858 darabot gyártottak ebből a sorozatból. A pilóták és privát versenycsapatok egyaránt kedvelték a 1900 Sprintet, mivel megbízhatóságával, sebességével és úttartásával gyakran nyerte meg a Turismo kategóriát. A Vörös Nyíl idei példányát különleges csapat vezeti majd: a pilóták nevének bejelentését a következő napokban tervezzük, és biztosan minden Alfa Romeo rajongónak nagy örömet szerzünk majd vele.
Fiat 600D (1955)
A modell bemutatásának 70-ik évfordulója alkalmából a rajtrácson feltűnik egy bájos, világoskék Fiat 600 is az 1955-ös első szériából, amelyet általában a torinói Centro Storico Fiat-ban őriznek. A kisautót női páros vezeti majd: Laura Confalonieri, a Ruoteclassiche főszerkesztő-helyettese, és Valentina Menassi, az Il Giornale újságírója. Az autó felidézi azoknak a magántulajdonban lévő Fiat 600-asoknak az emlékét, amelyek nagy önbizalommal vágtak neki a versenynek az úgynevezett „kis kategóriákban” – és ezzel bizonyították, hogy a Mille Miglia nemcsak az elit pilóták, hanem minden igazi autórajongó számára nyitott volt.
Ennek a modellnek a történetéhez Dante Giacosa munkásságán keresztül juthatunk el: a 120 éve született legendás autótervező nevéhez olyan ikonikus modellek fűződnek, mint a Topolino, a 600 és az 500. A Fiat 600-at kifejezetten arra tervezték, hogy széles körben elérhető mobilitást biztosítson a háború utáni Olaszország lakosai számára, s először kiegészítette, majd fel is váltotta az 500-as Topolinót. A Giacosa által tervezett modell technikai és gazdasági áttörést jelentett a hátra beépített motorral és hajtással.
Az új, 633 köbcentis és 21,5 lóerős Tipo 100 motor könnyedséget, agilitást és alacsony üzemeltetési költséget garantált. Az önhordó karosszéria és a független felfüggesztés szintén az optimális hatékonyságot szolgálta. Nem volt hiány eredeti és kreatív megoldásokból sem: az eredetileg a motorháztetőre helyezett fényszórókat később a sárvédőkre tették át a gyártás egyszerűsítése érdekében. Az ajtók hátrafelé nyíltak, háromrészes ablakokkal – köztük egy plexiből készült szellőzőpanellel, amely függőlegesen befelé nyílt.
Az első csomagtartóban volt az üzemanyagtartály, a pótkerék és egy kisebb tárolóhely. Az utastér egyszerű, mégis ötletes volt, és a hátsó ülés lehajtásával bővíthető is volt. Az autót az 1955-ös Genfi Autószalonon mutatták be, modern vonalai, négyüléses kialakítása, 95 km/órás végsebessége és megfizethető ára révén azonnal elnyerte a közönség tetszését. Későbbi technikai és formai fejlesztései közé tartozik az 1956-os 600 Multipla, a modern egyterűek előfutára.
A gyártás a Fiat 850 1964-es megjelenése után is folytatódott, amellyel több alkatrészen is osztozott. Összesen több mint 4,9 millió példány készült Olaszországban és külföldön. A Tipo 100 motort kiváló minőségének köszönhetően évtizedeken át továbbfejlesztették és használták különféle Fiat modellekben – az 850-től kezdve a 127-en és az első Autobianchi A112 Abarth-on át a Panda 45-ig és a Fiat Uno 45-ig. A ’80-as évek közepén adta át helyét a FIRE motoroknak, de továbbra is használták egészen a 2000-es évekig.
A 600-as padlólemeze és szerkezete egyaránt kiváló alapot jelentett az Abarth által kifejlesztett verhetetlen versenyváltozatokhoz: ilyen volt például a 850 és 1000 TC, amelyek a világ számos versenypályáján írták be magukat a sporttörténelembe.
Maserati A6 GCS/53 (1953)
A Maserati olyan modellel írja újra a 1000 Miglia történetét, amely már korábban is nyomot hagyott a versenyen: a 2043-as alvázszámú A6 GCS/53-mal – pontosan azzal az autóval, amely 1957-ben részt vett az utolsó futamon. Ez a visszatérés a szenvedély és az emlékezet találkozása. A Maserati Classiche hivatalos támogatást nyújt a csapat számára a teljes verseny során.
A modell egy Maserati-rajongó és szakértő magángyűjteményéhez tartozik. Öt egymást követő 1000 Miglia gyorsasági versenyen vett részt 1953 és 1957 között – így minden bizonnyal ez a Maserati szerepelt a legtöbbször a legendás verseny történetében. A Maserati Classiche által elvégzett Eredetiségi Igazolás kiadását megelőző vizsgálat jelenleg is folyamatban van ehhez az autóhoz. A kocsit hosszú versenykarrierje során rendkívüli pilóták vezették – köztük a világhírű Luigi Musso. Az A6 GCS/53, más néven Sport 2000 azért született, hogy visszajuttassa a Maseratit a kétliteres sportkategória élére. 1953 elejétől a modell az egyik legkeresettebb sportautóvá vált az olasz és külföldi tehetségek körében – összesen 53 darabot gyártottak belőle két év alatt.
Első nagy sikerét a 1000 Miglián érte el, amikor Giletti az összetett hatodik, a kétliteres sportkategóriában pedig az első helyen végzett. Bár ez a modell sosem nyerte meg a versenyt, a rajongók szívében különleges helyet foglal el. Műszaki szempontból is kiemelkedő volt: rövid löketű, ikerszikrás gyújtású Superquadro motor, dupla vezérműtengely tette lehetővé a magas fordulatszámokat. Hetven évvel a bemutatkozása után az A6 GCS/53 visszatér, hogy újra végighaladjon a Vörös Nyíl útvonalán – nem pusztán a nosztalgia kedvéért, hanem hogy újra izgalmat és szenvedélyt hozzon a Tridente, a Maserati emblémában látható háromágú szigony jegyében.
Múlt és jövő együtt az úton
A 1000 Miglia útvonalán a három veteránautót mindegyik márka legújabb modelljei követik majd kísérőautóként. Az Alfa Romeo például – amely 1910 óta testesíti meg a nemes olasz sportosságot – elhozza a lendületes Giulia Quadrifogliót, azt a sportos szedánt, amely a technikai kiválóság évszázados hagyományait viszi tovább versenypályán és közúton egyaránt. Mellette feltűnik a Tonale is – a márka első villamosított C-SUV-ja –, amelyből már több mint 100.000 példány készült a Stellantis pomiglianói üzemében, az olasz ipari kiválóság egyik jelképében.
A reflektorfény azonban minden bizonnyal az új 33 Stradaléra irányul majd, amelyet tulajdonosa vezet a Vörös Nyíl útvonalán – olyan autóról van szó, amelyet a Touring Superleggerával együttműködésben, egyedülálló kézműves gyártási folyamatok során alkottak meg, miközben ötvözték a hagyományt és az innovációt az olasz formatervezés csúcsával.
A Stellantis kísérőautói között ott lesz még az Abarth 600e is – a márka eddigi legerősebb autója, 280 lóerővel és 0–100 km/órára mindössze 5,85 másodperces gyorsulással. A Stellantis Motorsporttal közösen fejlesztett modell új mércét állít az elektromos ferdehátúak között. A Fiat 600 Hybrid modell pedig rendkívül kifinomult vezetési élményt kínál, s akár 30 km/óra felett is képes tisztán elektromosan haladni városi és országúti környezetben, sőt, akár autópályán is, amikor a vezető leveszi a lábát gázról vagy lejtőn halad.
Az új hibrid technológia előnyei közé tartozik az alacsonyabb kibocsátás, a kisebb zajszennyezés, a nagyobb kényelem és a duplakuplungos automata váltónak köszönhető jobb vezetési élmény. Esztétikailag figyelemreméltó, technológiai szempontból fejlett modellről van szó: a Fiat 600 hossza 4,17 méter, ötajtós és öt ülőhelye van, 15 liternyi rakodóhelyet kínál az utastérben, valamint 385 literes csomagtartót.
Így a történelmi 600-asok, amelyek az 1960-as évek 1000 Migliáin versenyeztek, most átadhatják a stafétabotot méltó utódaiknak, akik magabiztosan a jövőbe tekintve képviselik a hagyományt. Végezetül három elbűvölő és elegáns Maserati – a GranCabrio 490, a GranTurismo Trofeo és a Grecale Trofeo – is szerepel majd a Stellantis kísérőautói között. Mindegyik különleges, a Háromágú szigony éve előtt tisztelgő fényezést kap. A Tridente éve a Maserati motorsportban eltöltött 100 évét ünneplő eseménysorozat lesz 2026-ban.
Egyedülálló élmény a Stellantis négy alkalmazottja számára
A 2025-ös 1000 Miglia alkalmából a Stellantis házon belüli vetélkedőt hirdetett meg összes európai alkalmazottja számára, akik közül a négy szerencsés nyertes életre szóló lehetőséget kap, hogy aktívan megélje a világ legszebb versenyét a veteránautók kísérőautóinak fedélzetén. A Heritage és a részt vevő márkák együttműködésében zajló kezdeményezés arra kérte a jelentkezőket, hogy rövid videóban mutassák be, mit jelent számukra a 1000 Miglia, és miért érdemlik meg, hogy részesei legyenek ennek a különleges élménynek.
A kezdeményezés hatalmas visszhangot keltett: egész Európából érkeztek lelkes jelentkezők. Végül szenvedélyük, kreativitásuk és motivációjuk alapján négy munkatársat választottak ki Olaszországból, Franciaországból, Németországból és Lengyelországból. A nyertesek – Luca, Nathalie, Marcin és Lukasz – végigkísérik majd a 2025-ös 1000 Migliát; sofőrként vagy navigátorként tesznek meg minden szakaszt a Fiat 600 Hybrid vagy az Alfa Romeo Junior Q4 Hybrid fedélzetén – utóbbi az egyetlen prémium kompakt autó, amely automatikusan vezérelt összkerékhajtást is kínál. Az ötnapos verseny alatt ők osztják majd meg élményeiket, megörökítik és a Stellantis teljes közössége számára közvetítik az esemény szellemét, energiáját és érzelmeit.
Öt nap, ezernyi élmény: a 2025-ös 1000 Miglia Olaszország történelmén, tájain és szenvedélyén vezet keresztül
A világ legrangosabb mozgó múzeuma június 17-én rajtol Bresciából, és készen áll arra, hogy újabb legendás fejezetet írjon a történelemben. A Vörös Nyíl első napján a járművek Lombardia és Veneto tájain haladnak át, érintve Desenzano, Sirmione, Verona, Bovolone és Ferrara városait, majd San Lazzaro di Savena-ban, Bologna közelében zárják a napot.
Másnap a versenyzők leküzdik a látványos Raticosa- és Futa-hágókat, s közben felfedezik az Appenninek zöld szívét. Az útvonal Pratón és Sienán keresztül vezet az Örök Városba, Rómába, ahol a második nap zárul. A harmadik napon a mezőny újra észak felé indul, érinti Orvietót, Foiano della Chianát, Arezzót és San Sepolcrót, majd San Marinón át Cervia–Milano Marittimáig haladnak az Adriai-tenger partján. A negyedik napon a verseny áthalad egész Olaszországon, keletről nyugatra. Cervia elhagyása után Forlìn keresztül az Appennineken át Empoliba jutnak, majd Pontederán keresztül elérik a Tirrén-tenger partját, ahol a verseny egyik legemlékezetesebb pillanata következik: áthajtanak a livornói Olasz Haditengerészeti Akadémián.
Innen az útvonal Viareggión, a Cisa-hágón és Parmán át vezet. Az ötödik, utolsó napon a karaván visszatér Bresciába – oda, ahol minden elkezdődött. A közönség izgatottan várja a motorok hangját, amelyek újra átszelték Olaszországot, ünnepelve a szenvedélyt, eleganciát és „a világ legszebb versenyének” időtlen szellemét.