personalizemessage
newCartoolLoggedUserAddCarMessage
newCartoolAlertText
newCartoolAlertNoWarrantyText
newCartoolAlertContact1 newCartoolAlertContactLinkedText newCartoolAlertContact2
newCartoolAddCarMessage
newCartoolAlertText
newCartoolAlertNoWarrantyText
newCartoolAlertContact1 newCartoolAlertContactLinkedText newCartoolAlertContact2
selectmodel
{{dealer.COMPANYNAM}}
{{dealer.ADDRESS}} , {{dealer.TOWN}} ({{dealer.PROVINCE}})
dealerBoxTelephone {{dealer.TEL_1}}
{{dealer.ADDRESS}},
{{dealer.TOWN}} ({{dealer.PROVINCE}})
dealerBoxTelephone {{dealer.TEL_1}}
dealerBoxRange
yourDealerBoxTitle
{{selectedDealer.dealerName}}{{selectedDealer.COMPANYNAM}}
{{selectedDealer.ADDRESS}} , {{selectedDealer.TOWN}} ({{selectedDealer.PROVINCE}})
dealerBoxTelephone {{selectedDealer.TEL_1}}
dealerBoxDistance
{{dealer.COMPANYNAM}}
{{dealer.ADDRESS}},
{{dealer.TOWN}} ({{dealer.PROVINCE}})
dealerBoxTelephone {{dealer.TEL_1}}
dealerBoxDistance
yourcarctamessage1
yourcarctamessage2
yourcarctamessage3
{{dealer.COMPANYNAM}}
{{dealer.ADDRESS}}, {{dealer.TOWN}} ({{dealer.PROVINCE}})
dealerBoxTelephone {{dealer.TEL_1}}
{{dealer.ADDRESS}},
{{dealer.TOWN}} ({{dealer.PROVINCE}})
dealerBoxTelephone {{dealer.TEL_1}}
dealerBoxDistance
yourDealerBoxTitle
{{selectedDealer.dealerName}}{{selectedDealer.COMPANYNAM}}
{{selectedDealer.ADDRESS}}, {{selectedDealer.TOWN}} ({{selectedDealer.PROVINCE}})
dealerBoxTelephone {{selectedDealer.TEL_1}}
dealerBoxDistance
{{dealer.COMPANYNAM}}
{{dealer.ADDRESS}},
{{dealer.TOWN}} ({{dealer.PROVINCE}})
dealerBoxTelephone {{dealer.TEL_1}}
dealerBoxDistance
newCartoolWhereIsVinDescription
A tengelykapcsoló a motor és a sebességváltó között elhelyezkedő erőátviteli szerv, amellyel sebességet válthat és benne maradhat megálláskor.
Használatakor ideiglenesen megszakad a hajtótengely és a hajtókerekek közötti mozgásátvitel, ami által lehetővé válik a sebességváltás. A tengelykapcsoló rendszer három elemből áll: a támcsapágy, a tárcsa és a nyomólap amelyek egy cél érdekében működnek együtt: az autó választott sebességnek megfelelően történő gyorsítása vagy lassítása.
A sebességváltás is változik az idővel
Régebben az autókon nem volt szinkronberendezés. Ezért volt kettős kuplung a francia débrayer után, szükséges a kivételhez, amikor sebességet kívánt váltani. A “kettős kuplungnak” nevezett technikát tökéletesen végrehajtva főleg a gyakorlott vezetők tudtak sebességet váltani a tengelykapcsoló pedál érintése nélkül. Manapság van az autókban szinkronkapcsoló, így a “kettős kuplung” gyakorlata is eltűnt végre.
Épp ideje egy új sebességfokozatnak
Manapság szinte mindegyik autót felszerelik a Hill Holder funkcióval, ami felfelé menetben induláshoz használható. Hogyan? A jármű járó motorral megáll az emelkedőn, anélkül, hogy le kellene nyomni a fékpedált vagy be kellene húzni a kéziféket. Lassulás közben meg kell nyomni egyszerre a fék és a tengelykapcsoló pedált. Amikor az autó megállt, a Hill Holder rendszer bőven ad időt arra, hogy levegye a lábát a fékről, sebességbe kapcsoljon és elkezdjen gyorsítani, majd fokozatosan felengedni a tengelykapcsolót.
Kettős tengelykapcsoló, dupla kényelem
A TCT, iker tengelykapcsoló áttétel fokozat egy innovatív automata áttétel kettős száraz tengelykapcsolóval, ami lehetővé teszi a következő fokozat kiválasztását és az átváltást, miközben az előző fokozat még ki van kiválasztva. Az eredmény? Kényelmes vezetés és határozottan jobb, sportosabb érzés, mint amit a hagyományos automata sebességváltók nyújtanak. És az előnyök? Gyorsabb sebességváltás, kézi és automata közötti választás lehetősége és gyakorlatilag nulla lendületvesztés. Sőt, a Start&Stop rendszernek köszönhetően az üzemanyag fogyasztás 10%-kal csökken a hagyományos hidraulikus automata sebességváltóhoz képest.
A hatékony megelőzést segíti néhány kis szokás
A tengelykapcsoló cseréje nagyon összetett feladat. Ezt néhány trükkel meg lehet akadályozni, de legalább is késleltetni lehet. Példa? Ha az autó sokáig áll, ne hagyja sebességben. Ugyancsak gyorsuláskor, forgalomban megálláskor vagy stop lámpánál, ne nyomja a kuplungot. Hadd emlékeztessük, hogy ha cserélni kell, legjobb mind a négy működő elemet cserélni a készletből, hogy az autó minden alkalommal a maximumot nyújtsa.
Ha váltáskor azt érzi, hogy a tengelykapcsoló nem vált üresbe azonnal vagy maga a sebességváltó áll ellen, azt javasoljuk minél előbb ellenőriztesse az egész rendszert egy hivatalos műhelyben.
Ha a tengelykapcsoló pedált megnyomva a szokásosnál keményebbnek érzi és az útja hosszabb vagy az a benyomása, hogy a teljes lenyomása tovább tart mint normál esetben, akkor az autót azonnal műhelybe kell vinni a tengelykapcsoló állapotának ellenőrzéséhez.
Mit jelent a csúszás? Egyszerű: induláskor vagy maximális forgatónyomatékon nő a motor fordulatszám, de a sebesség nem nő arányosan. Ha ilyen problémával találkozik, a tengelykapcsoló rendszert ellenőriztetni kell.
Amikor a tengelykapcsoló “húz”, az autó rángani kezd gyorsításkor rögtön a tengelykapcsoló betétele után. Ne feledje, ez az alkotóelem már 60-80000 km megtett út után mutathat kopás jeleket, mert az elváltozása nagyban függ attól amilyen módon vezet.
A tengelykapcsoló rendszer kopásának egyik leggyakoribb következményei a hangos zajok vezetés közben, kis és nagy nyomatéknál egyaránt. A zaj aztán állandósul, mert idővel a helyzet rosszabbodik.
A tengelykapcsoló pedál rezgéseit a lendkerék kopása okozza, akkor is, ha nem mutatja ennek jelét. Mindig cserélje ki a tengelykapcsoló készlettel együtt, hogy ne kockáztassa az új tengelykapcsoló élettartamát.