“Storie Alfa Romeo”, hatodik rész: az ikonikus 1600 Spider “Duetto”

Az olasz kabrió, amely meghódította Hollywoodot

A hollywoodi sors

“Nagyon megbocsátó autó. És nagyon szép is.” Ezt mondta Steve McQueen a Deuttóról 1966 nyarán. McQueen néhány szavaz összegzése tökéletesen foglalja össze a Duetto lényegét, és az Alfa Romeo egyediségét: vezetési élmény és vegytiszta szépség. Egy évvel később a fiatal Dustin Hoffman egy Duettót vezetett teljesen sebességgel a Simon & Garfunkel zenéjére a “Dipla előtt” című filmben. Ezek az ikonikus képsorok bevésődtek a filmtörténelem emlékei közé. És emellett elindult egy sorozat a Duetto számára, mivel ezt követően több száz filmben és televíziós sorozatban szerepelt, így kultikussá válhatott.

 

A gyönyörű, fiatal nő

Az akkoriban legmenőbb két formatervező stúdió, Bertone és Pininfarina között versenyt hirdettek. Utóbbi stúdió terveit Franco Martinengo készítette, és eleganciája, klasszikus vonalvezetése és elosztása miatt esett rá a választás. Giuseppe Pinin Farina úgy jellemezte: “A tökéletes, fiatal nő”. Igazi sportos koncepció volt, és ehhez az autó teljesítménye is társ volt. Flexibilis, fiatalos, és gyors. Az autó nagyon hamar státuszszimbólummá vált, amelyet híres emberek imádtak, és mindenki vágyának netovábbja lett.

 

Made in Italy

Az Alfa Romeo az amerikai premierre egy Genovából New Yorkba tartó luxus óceánjárós utat szervezett, amelyre a showbusiness, a sport- és divatvilág legexkluzívabb hírességeit hívta meg. 1300 VIP volt a fedélzeten, köztük Vittorio Gassmann, Rosella Falk, és Anna Moffo operaénekes is. Az út ideje alatt három Duettót állítottak ki a hajón: egy zöldet, egy fehéret és egy pirosat.

 

"Duetto", vagy "Szépiacsont"?

A modell névadása is történelembe illő. Az Alfa Romeo újabb versenyt hirdetett, ezúttal az európai márkakereskedők között. Ennek során a Duetto elnevezés nyert, de szerzői jogi problémák miatt az autót Alfa Romeo 1600 Spiderként mutatták be. A Duetto elnevezés a háttérben maradt, de a rajongók még a következő generációkat is Duettónak hívták. 1966-ban a Spidert az első és hátsó lekerekített formatervből és nagyon alacsony övvonalából fakadó elliptikus alakja miatt szépiacsontnak is hívták.

A Duettóból összesen 124 ezer darab készült és 28 évig volt gyártásban. Ezzel a mai napig ez a modell az Alfa Romeo leghosszabb ideig gyártásban lévő autója.